KadanZ Cycling Coaching & Training voor renners

Close

Iedereen wil sneller en sneller... Level Up!

Level up!

Wanneer een wielrenner met ambitie  op zoek gaat naar een hoger niveau zal hij of zij de ervaring vanuit de wedstrijden meenemen om zijn gedrag en keuzes in de trainingen aan te passen. Sommige renners doen dit heel bewust en andere meer gevoelsmatig maar elke competitieve renner houdt zich er mee bezig. Eigenlijk probeert de renner een analyse te maken van wat er beter zou kunnen of waar de renner ontevreden over is. So far so good. Het maken een analyse vergt wat ervaring en ook een goede zelfreflectie. Deze reflectie komt beter op gang wanneer je hier met een coach over praat. Ook zal een powerfile veel kracht bij het maken van een analyse kunnen zetten. Jonge renners hebben de ervaring en het vertrouwen vaak nog niet om een duidelijk beeld te scheppen hierover. Wij spreken veel van deze ambitievolle jonge coureurs.  Hieronder geef ik drie eenvoudige voorbeelden om aan te geven hoe een analyse goed of juist niet goed gemaakt kan worden.

Een renner is verkouden.

Het zelfvertrouwen van een wielrenner is extreem belangrijk. Iedere renner maakt wel eens een mindere periode door. Wanneer je deze periodes in het juiste perspectief leert zien en weet wat de oorzaak was kan je er nog steeds succesvol je seizoen afmaken.  Een renner wordt na een uur gelost in een criterium.  De analyse van een renner zou kunnen zijn dat hij snelheid mist en harder moet gaan trainen. Hij was dan wel licht verkouden maar de meeste wielrenners rijden hier gewoon mee door toch? De analyse van een powerfile kan dit eenvoudige voorbeeld volledig tegenspreken.  Tijdens dat uur was zijn normalized power op 20 min max 310 watt. Niet heel ongewoon in een criterium. De pieken in het uur kon hij normaal gesproken ook gewoon aan.  Hij presteert duidelijk minder dan hiervoor en in criteriums heeft hij al een NP laten zien van 330 op 20 min. Hij moet niet harder trainen om beter te presteren in de aankomende koersen. Hij moet herstellen van de verkoudheid.  Een volledig andere tactiek met hetzelfde doel.

Een renner wordt gelost uit een kopgroep

Wanneer je ergens wordt gelost geeft dat nooit een bevredigend gevoel. Competitie is een spel tegen andere renners en je moet je beseffen dat het deelnemersveld de wedstrijd zwaarder kan maken. Wanneer je in een klassieker dan eindelijk je doel bereikt hebt om in een kopgroep te komen en je er alles aan gedaan hebt om het daar goed te doen stelt het teleur om daar gelost te worden.  De renner kan dan bijvoorbeeld de analyse maken dat hij harde intervallen moet doen na een lange training, dit is immers het moment dat hij moest lossen.  Wanneer we naar de data kijken lag het niveau van de wedstrijd hoog. Om in de groep te komen heeft hij al veel moeten geven en dus ook veel koolhydraten verbrand. Op het moment van lossen reden ze inderdaad even wat harder maar in die 5 minuten dat het werkelijk hard ging zat hij op 70 procent van zijn eerder behaalde maximale waarden aan het eind van een wedstrijd. De inspanningen om daar te komen kun je niet altijd laten. In dit verhaal gaf de analyse ook aan dat de renner veel te weinig suikers tot zich genomen heeft en dat terwijl de intensiteit hoger lag dan normaal. Er spelen altijd meerdere aspecten een rol bij een goede analyse. De aspecifieke training van heel hard rijden na een lange rit adviseren we niet. Langere ritten in d2 rijden om de verbrandsmotor in het seizoen nog beter te maken wel. Ook oefenen met eten op hogere intensiteit, wat natuurlijk lastiger is, kan veel bijdragen om dit te voorkomen.

Een renner verliest een sprint

Elke renner weet van zichzelf of hij snel is of niet. Wanneer je echt snel bent zal je in het wielrennen toch nog vaker verliezen dan winnen. Wanneer een sprinter verliest kun je in gesprek met je coach vaak komen tot een solide analyse van die sprint. Wij openen de belangrijkste files ook nog in WKOplus en daar zul je de piekwaarden maar ook andere uitgebreide powerstatistics nog beter terugvinden. 

Een renner moet altijd kijken naar wat hij van nature goed kan en dat proberen uit  te buiten. Toch wil het niet altijd zeggen dat een sprinter die voor zijn gevoel te vaak verliest in de training nog harder moet oefenen op de sprint. Een realistisch beeld van wat je op alle vlakken moet kunnen om te komen tot een goede sprint is erg belangrijk. Het trainen van alleen de sprint kan ook achteruitgang betekenen op het aërobe vlak. De vraag is of een sprinter verliest door zijn gebrek aan topsnelheid, door zijn gebrek aan anaërobe capaciteit of door een te laag maximaal aeroob uithoudingsvermogen.

Deze drie eenvoudige voorbeelden geven aan dat het evalueren van je wedstrijden en het kiezen van het juiste doel in je trainingen  van groot belang is om vooruitgang te kunnen boeken. Het kiezen van de juiste specifiteit van je trainingen is de enige manier om winst te boeken, zeker wanneer je het hebt over renners die al een hoog niveau hebben. Bij Kadanz Cycling zijn we ervaren met het maken van dit soort analyses. 

 

Loading...
Loading...